via @Info_Dron

ModelDRON.pl

MQ-1 Predator MQ-1B Block 10 i 15

MQ-1 Predator z 163rd Reconnaissance Wing ANG w locie. Foto: Tech Sgt Effrain Lopez/USAFMQ-1 Predator z 163rd Reconnaissance Wing ANG nad pasem startowym portu lotniczego Victorville. Tech Sgt Effrain Lopez/USAFMQ-1 z 46th Expeditionary Reconnaissance Squadron startujÄ…cy z irackiej bazy Balad. Foto: Senior Airman Julianne ShowalterMQ-1 z 11th Reconnaissance Squadron 432nd Air Expeditionary Wing sfotografowany w 2007 roku nad jednym z poligonów w stanie Nevada.Foto: MSgt. Scott Reed/USAF.Moment zdjęcia osłony silnika BSP MQ-1 przez obsługę naziemną z bazy Creech. Foto: Staff Sgt. Kristi Machado/USAFUzbrajanie Predatora z 61st Expeditionary Reconnaissance Squadron USAF. Foto: Tech. Sgt. Sabrina Johnson/USAFMQ-1 w trakcie obsługi naziemnej. Dobrze widoczna antena satelitarnego złącza wymiany danych. Foto: Tech. Sgt. Julie Avey/USAFPredator (RQ-1K) z partii demonstracyjnej (system RQ-1A) sfotografowany w węgierskiej bazie Taszar w czasie drugiej tury operacji nad BaÅ‚kanami. Dobrze widoczna owiewka radaru oraz szczegóły konstrukcji podwozia. Foto: Fitzgerald A. Lawrence/USAFPredator z partii demonstracyjnej (BSP RQ-1K, system RQ-1A) sfotografowany w węgierskiej bazie Taszar w czasie drugiej tury operacji nad Bałkanami. Foto: MSgt Rode S. Reynlods/USAF Office of the Secretary of Defense - Office of the Secretary of Defense - http://www.acq.osd.mil/usd/Roadmap%20Final2.pdf Na Commons przeniósÅ‚ z en.wikipedia użytkownik sevela.p.  RQ-1 Predator UAV Drawing.David Orlovic - Praca własna  An USAF General Atomics MQ-1 Predator drone in the Belgrade Aviation Museum. Shot down during NATO airstrikes on Serbia in 1999.https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator#/media/File:RQ-1_Predator.jpgPredator z 46th Expeditionary Reconnaissance SquadronPowtórny montaż MQ-1 po powrocie z Afganistanu do bazy Creech. Na pierwszym planie widoczny kontener transportowy. Foto. Senior Airman Larry E. Reid Jr./USAF

MQ-1 Predator

UAV MQ-1 Predator (model MQ-1B Block 10 i 15) firmy General Atomics Aeronautical Systems (USA - Stany Zjednoczone Ameryki Północnej) został oficjalnie przedstawiony 1994-07-03.

Jego podstawowe parametry to:

  • długość: 8.22 m
  • szerokość: 14.80 m
  • wysokość: 2.10 m

Ciężar właściwy tego bezzałogowca to 512.00 kg. Max. masa startowa, to 1020.00 kg. Bezzałogowiec ten potrafi wznieść się w powietrze z ładunkiem o max masie 284.00 kg.

Model MQ-1 Predator porusza się w powietrzu ze średnią prędkością 147.50 km/h. wg średniej arytmetycznej. Średnia prędkość na wysokości przelotowej to 165.00 km/h. Prędkość minimalną określa wartość 100.00 km/h. Prędkość maksymalną wyznacza wartość 217.00 km/h.

Zasięg drona MQ-1B Block 10 i 15 to 1100000.00 m. MQ-1 Predator potrafi przebywać w locie do 24.00 h. Dron ten potrafi się wzbić w powietrze do wysokości 7620.00 m.

Niniejszy model startuje na lotnisku. Do podstawowych metod lądowania MQ-1 Predator zaliczamy: na lotnisku. Silniki nośne to: czterocylindrowy silnik Rotax. Dron ten jest wyposażony m.in. w: Głowica obserwcyjna Raytheon AN/AAS-52(V) MTS-A. Cechą charakterystyczną tegoż sprzętu zatem jest m.in. brak. Jako dron uderzeniowy, dron ten potrafi oczywiście przenosić i wykorzystywać uzbrojenie, w szczególności m.in. pociski AGM-114 Hellfire, pociski AIM-92 Stinger.

Reasumując, na bazie podanych parametrów, drona tego zaliczyć można do następujących kategorii: obserwacyjne, UCAV, uderzeniowe, wojskowe.

Wg wikipedii: MQ-1 Predator – UCAV (ang. unmanned combat aerial vehicle – Bezzałogowy Bojowy Aparat Latający) produkowany przez General Atomics Aeronautical Systems.  Aparat jest wynikiem programu budowy bezzałogowego samolotu do zastosowań wojskowych – Medium Altitude Endurance Predator Program. Jest on używany w operacjach zwiadowczych oraz może przenosić dwa kierowane pociski rakietowe AGM-114 Hellfire klasy powietrze-ziemia, dzięki czemu jest zdolny atakować cele naziemne, oraz pociski AIM-92 Stinger klasy powietrze-powietrze. Wprowadzono go do służby w 1995 r. i od tego czasu był używany w Afganistanie, Iraku, Jemenie, Serbii oraz w Libii.

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Bałkany

Po raz pierwszy Predatorów używano do rozpoznania Serbii, od lipca do listopada 1999 roku. Stacjonowały one w Gjader w Albanii.

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Pakistan

13 maja 2005 roku, ekspert od ładunków wybuchowych pochodzący z Jemenu i należący do Al-Kaidy Haitham al-Yemeni został zabity w wiosce w północno-zachodnim Pakistanie, niedaleko granicy afgańskiej przez Predatora należącego do CIA, który wystrzelił pocisk rakietowy AGM-114 Hellfire.

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Jemen

3 listopada 2002 r., w Jemenie Predator należący do CIA, za pomocą pocisku rakietowego AGM-114 Hellfire zniszczył samochód, którym jechali terroryści. 30 września 2011 w nalocie sił USA zginął dowódca Al-Kaidy na Półwyspie Arabskim Anwar al-Awlaki

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Irak

23 grudnia 2002 roku w Iraku, Predator (przeprowadzający zwiad w strefie, gdzie loty były zakazane) został zestrzelony przez MiG-25. Pierwszy raz w historii lotnictwa doszło do walki samolotu załogowego z bezzałogowym. MQ-1 wystrzelił pocisk rakietowy typu powietrze-powietrze AIM-92 Stinger. Stinger został „zmylony” przez pocisk samolotu MiG i nie trafił. Potem Predator został zniszczony

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Libia

23 kwietnia 2011 roku w Libii po południu czasu lokalnego został użyty do przeprowadzenia ataków na oddziały libijskiego przywódcy Muammara al-Kadafiego.

- źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/MQ-1_Predator


Bezzałogowy statek powietrzny MQ-1 Predator

Historia prawdopodobnie najbardziej „medialnego” spośród aktualnie eksploatowanych systemów bezzałogowych, czyli RQ-1/MQ-1 Predator rozpoczęła faktycznie się w styczniu 1994 roku. To w tym czasie Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), prowadząca na rzecz Defense Airborne Reconnaissance Office (DARO) program pozyskania systemu klasy Tier II (Medium Altitude Long Endurance) przyznała firmie General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) kontrakt na opracowanie demonstratora technologii Advanced Concept Technology Demonstration (ACTD). cd. na stronie źródłowej.

- źródło: http://dziennikzbrojny.pl/artykuly/art,6,28,7599,l...